AKCE A SOUTĚŽE DRUHÉHO STUPNĚ

Home » II. stupeň » AKCE A SOUTĚŽE DRUHÉHO STUPNĚ

Postavme se hladu 14. – 18. 10. 2019

V letošním roce proběhl na ZŠ Vejrostova opět celoškolní projekt s názvem „Postavme se hladu.“ Díky tomu, že se zapojují všechny třídy napříč školou, jsou aktivity v průběhu projektu velice pestré.

Paní učitelka ze druhé třídy připravila pro děti práce v centrech aktivit na téma Afrika. Ve čtení si čtou africké pohádky a z těchto pohádek vyrábí knihu pro děti v Africe. Dále se seznamují s příběhem afrického chlapce, který je stejně starý, a porovnávají svoje povinnosti s jeho. V psaní – pracují s příběhy afrických dětí a odpovídají na otázky ověřující porozumění textu. V pokusech a objevech tvoří knihu přírodopisu, do které kreslí a píší stránky o afrických rostlinách a zvířatech, do mapy zaznamenávají, co se kde pěstuje. V matematice počítají, jaké školní pomůcky by se daly pořídit za peníze vybrané ve sbírce na africké děti a vykreslují obrázek plameňáka podle výsledků matematických příkladů. V ateliéru vyrábějí africké masky.

Paní učitelka, která učí tělocvik v 6. a 8. třídách uvádí, že hraje s dětmi hry nazáchranáře a oni si tak zkouší transport a polohování zraněných.

Pan učitel, který učí předmět výchova k občanství na druhém stupni připravil pro žáky informační prezentaci o africkém státu Kongo a o životních podmínkách tamějších lidí i o jejich potřebách (léky, hygiena, potraviny) a na základě získaných informací se mohou žáci zúčastnit soutěže Riskuj.

Paní učitelka vyučující angličtinu na druhém stupni procvičuje formou hry slovní zásobu, např: epidemie, nákaza, šířit, bakterie, prevence, pomoc, dobrovolnictví, slina, krev, hygiena, svět, zdravotník, vesnice, léčba, zdravotní sestra, vysvětlit.

Paní učitelka výtvarné výchovy na druhém stupni dělala s žáky znak Konga a vlajku Konga různými výtvarnými technikami. Pak žáci tvořili mapu Afriky, vybarvovali a dopisovali státy.

Jiná vyučující výtvarné výchovy připravovala podklady pro nástěnky, které poskytovaly informace žákům v průběhu celého týdne. Kreslila s žáky africkou vesnici, afričany, africká zvířata, mapy afrických států i kontinentu.

Paní učitelka ze druhé třídy uvedla, že v projektu shledává velký význam, že si s žáky vyhledali videa zaměřená na pomoc při konkrétních problémech současnosti, že s žáky hledali význam takového projektu, zamýšleli se nad vlastními činy, jaký vliv má chování jednotlivce na ostatní, dále pracovali s textem, zpracovávali informace o Kongu, vymýšleli říkanku a trénovali na ní krasopis, kreslili domorodou vesnici.

Paní učitelka z páté třídy popsala, jak se s žáky seznámili s prací Lékařů bez hranic. Na jejich webových stránkách si vyhledávali státy, ve kterých lékaři působí, četli si o pomoci, kterou v daném státě vykonávají, státy si ukázali na mapě. Žáci vymýšleli, jakým způsobem mohou pomoci i oni, své názory prezentovali před ostatními spolužáky. Sami navrhovali způsoby jako přispění penězi, zaslání jídla/pití, darování hraček či oblečení. Dále je čekalo hledání informací na nástěnce o D.R. Kongo, kde Lékaři bez hranic působí. V rámci čtení s porozuměním získané informace doplňovali do připraveného textu. Celou práci prokládali krátkými videi o práci Lékařů bez hranic, zaznamenáváním zpráv v mediích a dotazováním ostatních, zda mají o Lékařích bez hranic povědomí.

Paní učitelka ze druhé třídy uvedla: Přišli k nám žáci ze šesté třídy a povídali jsme si o tom, jak a čím se živíme a co je to podvýživa. Pak druháčkům šesťáci změřili obvod paže nad loktem a tím jsme se ujistili, že netrpíme podvýživou. Pak jsme ještě společně probírali témata hygienická – nutnost mytí rukou a dostupnost čisté vody.

Paní učitelka z páté třídy uvedla: S žáky jsme se seznámili s prací Lékařů bez hranic. Na jejich webových stránkách jsme vyhledávali státy, ve kterých lékaři působí, četli jsme si o pomoci, kterou v daném státě vykonávají, státy jsme si ukázali na mapě. Žáci vymýšleli, jakým způsobem mohou pomoci i oni, své názory prezentovali před ostatními spolužáky. Sami navrhovali způsoby jako přispění penězi, zaslání jídla/pití, darování hraček či oblečení. Dále nás čeká hledání informací na nástěnce o D.R. Kongo, kde je aktuálně epidemie eboly. V rámci čtení s porozuměním získané informace doplníme do připraveného textu. Celou práci prokládáme krátkými videi o práci lékařů, zaznamenáváním zpráv v mediích a dotazováním ostatních, zda mají o takové práci povědomí.

Paní učitelka z páté třídy uvedla: Věnovali jsme se výchově v globálních souvislostech. Věnovali jsme se tématu činnosti práce Lékařů bez hranic a shromážděné poznatky jsme vložili do výroby plakátů.

Paní učitelka z první třídy uvádí, že kreslili výkres „Jak pomohu“, zvažovali možnosti, které děti mají.

Paní učitelka ze druhého stupně uvádí: Donesli jsme dětem na první stupeň stan a vysvětlili jim, že jsou-li lidé na útěku, musí někdy přežívat v náročných podmínkách. Děti si po skupinkách zkoušeli stan postavit na čas a nebo zkoušeli, kolik se jich do něj vejde.

Paní učitelka ze druhého stupně uvedla: Našli jsme si video o problematice očkování, díky kterému jsme se naučili chápat jeho princip a důležitost pro společnost. Dále jsme se seznámili s tím, jak tělo napadají spalničky a jaký význam proočkovanost populace má.

Paní učitelka ze druhé třídy uvedla: K tématu jsme hovořili, prohlédli si obrázky, ve skupinkách psali o příčinách hladu. Potom jsme vše vyhodnotili.


Projekt Totalita

Dne 17.10. se 8.B zúčastnila projektu Totalita, který v týdnu od 14.10. do 18.10.2019 probíhal na náměstí Svobody.

Uvnitř speciálního projekčního dómu, který má podobu černého balónu, mohli žáci za pomoci moderních technologií na vlastní kůži zažít atmosféru předlistopadového režimu. Do děje žáky vtáhla také 3D projekce na kopuli balónu, kombinovaná s videomappingem. Zážitek z dvacetiminutové projekce doplňují informační panely před dómem, které poukazují na znaky totality a na to, jak se konkrétně projevovaly v každodenním životě v Československu. 

Mgr. Kristýna Kadlecová


Simulované studentské zastupitelstvo

Ve středu 16. 10. a čtvrtek 17. 10. jsme se zúčastnili ( ve složení M. Kloudová, V. Jaeger 9. A, E. Došek, M. Studeník 9. B, L. Koukolová, A. Prokešová 9. C) simulační hry o komunální politice, která vyvrcholila, podle informací pana starosty historicky prvním simulovaným zasedáním studentského zastupitelstva v Brně.

Tuto akci ve Společenském centru pořádala nezisková organizace Agora CE ve spolupráci s městskou částí Brno-Bystrc a účastnili se jí i žáci ostatních základních škol a gymnázia v Bystrci.

První den, tedy ve středu, jsme probírali, co vůbec obnáší a jak funguje komunální politika. Ve středu jsme zjišťovali, co se komu líbí a nelíbí a co by chtěl změnit. Navštívil nás také pan starosta, od kterého jsme se dozvěděli, že spousta věcí není v jeho pravomocech. A odpoledne jsme měli přijít na zasedání opravdového zastupitelstva.

Druhý den přišla ta zábavnější část, kdy jsme se rozřadili do politických stran podle toho, kdo co chtěl změnit. Opět nás navštívil pan starosta, ale tentokrát i s předsedou majetkové a správní komise, kteří nám poradili a podpořili nás v našich projektech. Vymysleli jsme tedy nějaký projekt, naplánovali ho, ale přitom jsme museli dávat pozor na spoustu věcí, připravili jsme si interpelace. Potom jsme měli hodinovou přestávku.

Nakonec přišlo samotné zasedání studentského zastupitelstva městské části Brno-Bystrc, které řídil pan starosta a na kterém už jsme si sedli podle našich politických stran. Dostali jsme občerstvení a schválili program zasedání a začali předkládat jednotlivé návrhy na usnesení. Nakonec jsme se mohli na cokoliv zeptat pana starosty. Všechno jsme si užili a děkujeme paní učitelce Ulrychové, za to že nás tam vzala.

Matěj Studeník, žák 9.B


Obvodní kolo ve florbale

V pátek 18. 10. Se konalo obvodní kolo ve florbale,  v hale na Střední.
Naši florbalisté ve složení A. Apostolidis, J. Svoboda, T. Matonoha, V.Jaeger, T.Gothans, M.Palkovič,  P.Pokorný, M. Koudelka, F. Dvořák, P. Konečný se umístili na krásném druhém místě. Všem blahopřejeme!

Mgr. Kateřina Ulrychová


7. C v Moravském krasu

Ve dnech 29. 5. až 31. 5. prožili žáci 7.C svůj školní výlet v Moravském krasu. Navštívili Dům přírody s komentovanou prohlídkou, lanový park a Punkevní jeskyně. Svezli se vláčkem a několikrát i lanovkou. Získali spoustu nových vědomostí a skvělé zážitky.

Mgr. Irena Machainová


Preventivní vlak

Žáci 7. C se ve čtvrtek 6. června zúčastnili velmi zajímavé akce. Na nádraží v Králově Poli byla připravena v odstaveném vagóně přednáška a film o bezpečnosti na železnici. Poté si děti prohlédly hasičské vozidlo a aktivně se podílely na „záchraně života“ masáží srdce na ležící figuríně.

Mgr. et Mgr. Irena Machainová


Program Expedice Evropa

V pondělí dne 3. 6. 2019 se zúčastnili žáci třídy 7. C pohybové hry v prostorách parku pod hradem Špilberkem. Na pěti stanovištích se stali manažery obce, cestovali po Evropě, řešili ekologické otázky, prověřovali si kritické uvažování a debatovali o Evropské unii. K výbornému programu nám přálo i krásné počasí a pořad vedli skvělí lektoři střediska Europe Direct Brno.   

Mgr. et Mgr. I. Machainová, třídní učitelka 7. C


Kosmopolitní Berlín 2019

Po loňském zájezdu do Mnichova jsme si pro vzdělávací zájezd v letošním roce zvolili německou metropoli Berlín. Ve dnech 23. – 24. května navštívili němčináři toto kosmopolitní město. Berlín nás přivítal nádherným počasím a tak jsme se spolu s naší skvělou průvodkyní z cestovní kanceláře vydali na obsáhlou prohlídku města. Během dvou dnů jsme si prohlédli v Berlíně jeho nejznámější památky. Z výšky nás uchvátil jak z televizní věže, tak z kopule Reichstagu. Navštívili jsme i největší přírodovědné muzeum v Německu. Kdo chtěl ochutnat pravou berlínskou delikatesu, měl možnost si koupit na každém rohu Carrywurst. Byl čas nakoupit i drobné dárečky domů. Někteří žáci okusili, že Němci moc anglicky mluvit nechtějí, tak přišla na řadu i znalost němčiny. K doplnění učiva se účastníci dozvěděli i mnoho informací a zajímavostí z historie i současnosti.

Mgr. et Mgr. I. Machainová
vedoucí zájezdu, vyučující NJ


Filmový festival Jeden svět

Dne 28. března navštívili žáci 7. C představení Filmového festivalu dokumentárních filmů Jeden svět. V bohunickém studiu Labyrint viděli tři nizozemské filmy s tématikou volby povolání, šikany, kamarádství dětí různých národností, chlapecké taneční skupiny a sociálního vyloučení. Své názory poté děti aktivně probíraly s lektorem na workshopu.

Mgr. et Mgr. I. Machainová, třídní 7.C


Zeměpisná olympiáda

Dne 17.1.2019 se konala zeměpisná olympiáda, žáků šestých, sedmých, osmých a devátých tříd. Zúčastnilo se jí 11 žáků.
V kategorii sedmých tříd:

  1. místo – Filip Raitmaier 7. B. ( 37 bodů).
  2. místo – Aneta Loukotová 7. A. ( 36 bodů).

V kategorii osmých a devátých tříd:

  1. místo Sylvie Tylová 9. B. (47 bodů).
  2. místo Matěj Studeník 8. B. ( 33 bodů).
  3. místo Petra Kratochvílová 9. B ( 31 bodů).

Dále se zúčastnili tito žáci: S. Karasová, H. Caska, M. Holešínská, N. Hobzová, J. Sedlák.
Vítězům blahopřejeme a všem ostatním děkujeme za účast!

Mgr. Kateřina Ulrychová


Lyžařský kurz Bílá, Beskydy – 3. – 8. 3. 2019 – 7.C, 8.B,C

Druhý lyžařský kurz školního roku 2018/2019 se letos konal na Bílé v Beskydech od neděle 3. 3. do pátku 8. 3. 2019. Lyžařského kurzu se zúčastnilo 41 žáků ze třídy 7.C, 8.B a 8.C a 4 vyučující. Ubytování bylo na horské chatě Bílá, odkud žáci chodili pěšky asi 10 minut na sjezdovku, kde byli rozděleni do 4 družstev podle pokročilosti. Většina žáků patřila k pokročilým lyžařům a ti, kteří lyžovali poprvé během týdne krásně zvládli základy a brzy jezdili všechny sjezdovky v areálu. Na snowboardu jezdil jen jeden žák – šikovný Petr Pokorný. V odpočinkový den žáci navštívili plavecký bazén Sepetná. Večerní program vymýšleli žáci, hráli se různé společenské hry, dvakrát byla diskotéka, jednou večerní procházka k prameni Smradlavy. Počasí vyšlo a skoro celý týden svítilo sluníčko, nikdo se vážně nezranil, tak už se těšíme na příští rok.

Mgr. Daniela Kozáková


Soutěže v rámci informatiky

I v letošním školním roce se žáci naší školy účastnili celorepublikové soutěže Bobřík informatiky. V rámci ní řešili žáci z 5.-9. tříd otázky z oblasti porozumění informacím, digitální gramotnosti a algoritmizace. Soutěž je cílena na bystré žáky se zájmem o svět technologií.
Žáci 8. a 9. ročníků měli nově možnost zapojit se do další soutěže z oblasti informačních technologií IT-slot. Soutěž IT- slot je pořádána Soukromou střední školou výpočetní techniky v Praze. Účast v této soutěži sice žádné výrazné výsledky nepřinesla, naši žáci ale měli možnost prověřit hloubku svých znalostí z oblasti multimediálních technologií, virtuální komunikace, a především logického myšlení, vedoucího k dnes tolik využívanému programování.

Mgr. Helena Balcarová


Lyžařský kurz Horní Bečva

V termínu od 18. 2. Do 23. 2 2019 se konal lyžařský kurz v chatě Unigeo v Horní Bečvě. Kurzu se zúčastnilo 39 žáků ze třídy 7. A a 7. B. Větší počet žáků byli pokročilí lyžaři. 6 žáků bylo na lyžích poprvé, dále tu s námi byli dva snowboarďáci, menší část tvořili mírně pokročilí lyžaři.

Lyžovali jsme ve ski areálu Rališka. Kromě dvousedačkové lanovky, zde byly dvě pomy, jedna pro začátečníky. Naši začátečníci jezdili na pomě hned od druhého dne, od třetího dne jezdili na sedačkové lanovce všichni lyžaři i snowboarďáci.

Výcvik probíhal dvakrát denně po 2,5 hodinách, mezitím měli děti oběd a polední klid. Ve středu byl odpočinkový půlden, který jsme strávili ve skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm. Večerní program tvořily přednášky o pravidlech FIS, základech lyžování a carvingu a první pomoci.

Další program si připravili žáci sami formou společenských her a diskotéky, měli také k dispozici velkou herní místnost se stolním tenisem a fotbalem.

Celý kurz se nám všem moc líbil a proběhl bez vážnějších zranění, kázeňských problémů a za pěkného počasí.

Mgr. Kateřina Ulrychová


Školní kolo dějepisné olympiády

Datum konání: pondělí 19. 11. 2018
Soutěžící: žáci 8. a 9. ročníku, účastnilo se 12 žáků
Téma: Za poznáním, za obchodem i za prací aneb Cesty jako tepny civilizace
Maximální počet bodů: 70 bodů

Nejúspěšnější byli:

1. Adam Horčica, 8. A 58 bodů

2. Jáchym Sedlák, 8. C 48 bodů

3. Lukáš Skřivánek, 9. B 46 bodů

Vítěz Adam Horčica postupuje do okresního (městského) kola, které se bude konat 17. ledna 2019. Blahopřejeme!

Mgr. Lenka Broklová, Mgr. Jiří Mikulášek


Volejbalový vánoční turnaj na ZŠ Vejrostova

Teprve podruhé se žáci našich volejbalových tříd loučili se starým rokem vánočním turnajem, který pro ně připravil tým našich trenérů pod vedením Daniela Weisera. Všichni se těšili na pátek 21. 12. 2018, kdy se sešli v tělocvičně školy. Po turnaji přišly na řadu scénky, dárky pod vánočním stromečkem. Nezapomnělo se ani na tradiční přespání v tělocvičně školy, neboť ve ztichlé tělocvičně máme úplně jiné pocity, než při volejbalových turnajích. Co se všem nejvíce líbilo? Především to, co je pro volejbal nejdůležitější. Být dobrý tým, mít skvělé společné zážitky a radost ze hry!!!

Přejeme všem hráčům, hráčkám i trenérům úspěšný volejbalový rok 2019!!

Zapsala Věra Koudelová, učitelka


Vánoční Vídeň 2018

Již tradičně se vypravili němčináři do vánoční Vídně na poznávací zájezd. Zde je pár postřehů některých účastníků:

Dne 13. 12. 2018 jsme vyjeli se školou do Vídně na poznávací zájezd. Nakonec jsme šli k radnici na vánoční trhy. Bylo to tam moc hezké. Připadal jsem si bezpečně, protože zde bylo mnoho policistů.

Hynek Caska, 8. B

Navštívili jsme obrovské muzeum hudby. Zaujali nás schody, které vypadaly a hrály jako klavír. Zahráli jsme si na buben a vyzkoušeli jsme si roli dirigenta.

Gabriele Uhrová, 8. A

Se školou jsme dne 13. prosince jeli na vzdělávací zájezd do Vídně, kde nás čekala prohlídka města, muzea, kostelů a nakonec vánočních trhů. Tento zájezd bych si klidně zopakovala, moc se mi tam líbilo a nesmírně jsem si to tam užila.

Radka Janková, 8. A

Dále jsme navštívili Hofburg, muzeum hudby (Haus der Musik). Tam se dalo hrát na velký buben, který bychom rozbili, platili bychom 10 000 eur. Na závěr našeho výletu jsme si udělali zastávku na vánočních trzích, kde jsem si dal dětský punč v hrníčku v tvaru boty. Na zpáteční cestě jsem si pochutnával na toustech, které mi dělají rodiče na každý výlet. Výlet jsem si náramně užil a vůbec mi nevadilo, že jsem byl ve Vídni i minulý rok. Těším se, že příští rok pojedu zase.

Martin Koudelka, 8. B

Ve Vídni to bylo velmi pěkné. Pěkné prostředí a nebyly tam moc odpadky na chodnících jak u nás v Česku. Byla také sranda v muzeu hudby. Moc Vám také chci poděkovat paní učitelko, protože bez Vás bychom tam nejeli. Udělala jste nám pěknou prohlídku po Vídni a moc si toho cením. Ještě jednou děkuji.

Klára Varačková, 7. A

Jeli jsme autobusem a paní průvodkyně nám cestou vyprávěla různé zajímavé příběhy. Program se mi hodně líbil a asi bych mu nic nevytkla, prostě všechno, co jsme viděli a zažili, se mi líbilo.

Sára Vopatová 8. A

Mgr. et Mgr. Irena Machainová, vyučující NJ


Kouzelné Bavorsko

Ve dnech 22. – 23. května měli naši žáci možnost navštívit největší spolkovou zemi Německa. Žáci sedmých až devátých ročníků při návštěvě Olympijského stadionu nechtěli ani věřit, že tato „futuristická“ sportoviště tu stojí od roku 1972. Z Olympijské věže se nám naskytl úžasný pohled na celý Mnichov. V tomto městě jsme si prohlédli překrásný zámek Nymphenburg a jeho zahrady a ve středu města při prohlídce pamětihodností jsme ještě zavítali do Residenzmusea. V dalším olympijském letovisku Garmisch-Partenkirchen jsme večer znaveni přespali v „Jugendherberge“ a druhý den jsme se stali jedněmi ze šesti miliónů návštěvníků, kteří každoročně navštíví nejoblíbenější německý zámek, pohádkový Neuschwanstein. Cestu domů nám na dálnici „zpestřila“ ještě zastávka německou celní službou, takže s rodiči se děti setkaly před školou až po půlnoci. Dětem se tento vzdělávací zájezd velmi líbil.

Mgr. et Mgr. Irena Machainová